دبیر علمی چهارمین کنگره بیماری‌های کولورکتال وراثت را عامل مهمی در سرطان روده بزرگ عنوان کرد و گفت: اگر فردی در یک خانواده درگیر این بیماری شود، بقیه افراد خانواده تا 25 درصد در معرض ابتلا هستند.

وراثت عامل مهمی در ابتلا به سرطان روده بزرگ است

به گزارش قدس خراسان، محمود محمدزاده شبستری ظهر امروز در نشست خبری چهارمین کنگره بیماری‌های کولورکتال همزمان با سمینار مراقبت‌های پرستاری استومی که در بیمارستان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با آستان قدس رضوی در همه زمینه‌ها ارتباط و همکاری دارد و در چند سال گذشته این همکاری رونق بیشتری گرفته است، به جز این همایش علمی ما برنامه‌های موازی بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف با آستان قدس رضوی داشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس این همایش افزود: دو دارالشفا توسط آستان قدس رضوی در تربت جام و قائن طی چهار سال گذشته ساخته و برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی تحویل دانشگاه علوم پزشکی داده شده است، قرارداد دو دارالشفای دیگر در زائرشهر و زائرسرای رضوی نیز به‌تازگی نهایی شده که ان‌شاءالله مورد رضایت مردم در منطقه طرق و بلوار چمن قرار گیرد.

وی یکی از جلوه‌های دیگر این همکاری را حضور اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌عنوان یک فرصت در بیمارستان رضوی دانست و بیان کرد: گاهی در سطح شهر محدودیت‌هایی برای کار از نظر تجهیزات و تکنولوژی‌های پزشکی برای اساتید و پزشکان متخصص وجود دارد و خوشبختانه با وجود امکانات در بیمارستان رضوی متخصصان زیادی در شهر مانده‌اند و در این بیمارستان مشغول به فعالیت هستند.

محمدزاده شبستری ادامه داد: با وجود امکانات در بیمارستان رضوی فضا برای کارهای علمی و پژوهشی نیز گسترده شده است، در این راستا در سال جاری برای پنجمین سال سمینار قلب کاسپین در این بیمارستان برگزار شد، اکنون نیز به‌جز سمینارهای کوچک و هفتگی و ماهانه که داشتیم، این سمینار فوق تخصصی از 3 تا 5 مرداد ماه در حوزه سرطان روده بزرگ برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه استقبال خوبی از این کنگره شده است، گفت: دبیر اجرایی و علمی این کنگره چندین ماه است که برای اجرای آن وقت صرف می‌کنند و ان‌شاءالله نتایج خوبی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: موضوع این کنگره باید خارج از بحث تخصصی در سطح جامعه نیز برای افزایش آگاهی مردم، اطلاع‌رسانی ‌شود، چرا که موضوع ساده‌ای که می‌توان آن را به‌موقع پیشگیری و درمان کرد، فراموش می‌شود و این موضوع باعث سخت شدن درمان می‌شود.

برگزاری چهارمین کنگره کولورکتال در بیمارستان رضوی

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر علمی این همایش نیز از برگزاری چهارمین کنگره کولورکتال با رویکرد جامع به سرطان‌های کولورکتال از ۳ تا ۵ مرداد ماه در بیمارستان رضوی خبر داد و گفت: برگزارکنندگان این کنگره آستان قدس رضوی بیمارستان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.

عباس عبداللهی افزود: در سال‌های اخیر بیماری‌های کولورکتال و به‌ویژه سرطان‌های قسمت کولون در حال افزایش است به همین دلیل دانشگاه وظیفه خودش می‌داند که از نظر تأمین نیرو و امکانات تخصصی و فوق تخصصی بتواند به‌صورت همزمان پیشرفت کند و برای درمان و معالجه بیماران امکانات لازم را فراهم کند.

وی با بیان اینکه بیمارستان رضوی سومین مرکز فوق تخصصی درمان بیماری‌های کولورکتال در کشور است، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه کارهای خوبی انجام داده است و سه سال است که مجوز تربیت دانشجوی فوق‌تخصص را برای دانشگاه گرفته‌ایم.

دبیر علمی این همایش عنوان کرد: در گذشته بیماری‌های مری و معده شیوع پیدا کرده بود، اما در سال‌های اخیر همزمان با تغییرات در سطح جهانی این موضوع در ایران بارزتر است، در آماری که روز گذشته از بیماران کولورکتال در سطح مشهد گرفتیم 30 درصد این بیماران زیر 50 سال، 30 درصد بین 50 تا 60 سال و 30 درصد دیگر بالای 60 سال سن دارند، این آمار نگران‌کننده است چرا که سن ابتلا در آمار جهانی زیر 50 سال 17 درصد است و در نمونه آماری مشهد این عدد 30 درصد است. به همین دلیل نیاز است که در این زمینه کارهای بیشتری انجام و علم و دانش خود را افزایش دهیم.

عبداللهی با بیان اینکه این کنگره باعث می‌شود که ما در سطح ملی و حتی بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم، متذکر شد: این کنگره با حضور اساتید برجسته‌ای در رشته‌های فلوشیپ کولورکتال، فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی، فوق تخصص گوارش، متخصص جراحی عمومی، متخصص رادیوانکولوژی(پرتودرمانی)، متخصص تغذیه، متخصص پاتولوژی؛ متخصص داخلی، متخصص رادیولوژی و متخصص پزشکی هسته‌ای از سراسر کشور برای بحث، یادگیری و تبادل رویکردها و روندهای درمانی نوین در کانسرهای کولورکتال برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این کنگره پخش همزمان جراحی زنده از اتاق عمل در سالن آمفی تئاتر اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین مجموعه‌ای از جلسات تعاملی برای به اشتراک گذاشتن مطالب علمی شامل نوآوری‌هایی در زمینه چالش‌های جراحی و حفظ اسفنکتر در کانسر رکتوم و نیز چالش‌های تشخیصی و درمانی کانسرهای کولون و رکتوم مرحله اول پیشرفته و متاستاتیک برقرار می‌شود. علاوه بر ارائه مطالب تخصصی کارگاه مراقبت‌های استومی در کنار همایش جهت گروه هدف پرستاری نیز برگزار می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این کنگره میزبان22 مهمان از تهران، شیراز و ساری و 55 مهمان نیز از سطح استان هستیم و حدود ۳۰۰ نفر در آن شرکت می‌کنند.

عبداللهی افزود: تعداد مقالات ارسالی 15 مقاله است که از این تعداد 11 مقاله پذیرش شده است، چهار مقاله به‌صورت سخنرانی و بقیه مقالات به‌صورت پوستر پذیرش شده که به ارسال‌کنندگان اعلام کردیم.

وی وراثت را عامل مهمی در سرطان روده بزرگ عنوان کرد و گفت: به‌طور کلی 7.5 درصد افراد جامعه در معرض سرطان روده بزرگ هستند و اگر فردی در یک خانواده درگیر این بیماری شود، بقیه افراد خانواده تا 25 درصد در معرض ابتلا هستند و باید چکاپ لازم را انجام دهند.

سن پیشیابی سرطان‌های کولورکتال به 45 سال رسیده است

در ادامه متخصص رادیوانکولوژی بیمارستان فوق تخصصی رضوی و دبیر اجرایی همایش نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه ابتلا به سرطان‌ روده بزرگ در سال‌های اخیر در همه دنیا افزایش پیدا کرده به‌طوری که رده سوم را در بین شیوع و بروز سرطان‌های دیگر دارد، در همه دنیا تأکید بر پیشیابی سرطان‌ها است.

فرزاد بیدویی با بیان اینکه مصرف همزمان سیگار و الکل ابتلا به 39 نوع سرطان را در افراد افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: پیش زمینه ابتدا به سرطان روده بزرگ به‌جز وراثت مسائل دیگری همچون مصرف سیگار و الکل، کم‌تحرکی، استرس، سابقه بیماری‌های التهابی روده، چاقی، دیابت نوع 2 و مصرف غذاهای پرکالری و چرب است.

وی ادامه داد: در گذشته سن پیشیابی در جمعیت عادی 50 سال بوده اما در آخرین بروزرسانی علمی سن پیشیابی به 45 سال رسیده است، یعنی افرادی که هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارند، باید از 45 سالگی کولونوسکوپی را انجام دهد و اگر سالم بودند هر 10 سال این چکاپ را انجام دهند، در جمعیت خطر نیز از 40 سالگی باید کولونوسکوپی را انجام دهند و هر 5 سال این چکاپ را تکرار کنند.

گفتنی است؛ چهارمین کنگره بیماری‌های کولورکتال با همکاری انجمن کولوپروکتولوژی ایران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجمن جراحان عمومی ایران و انجمن جراحان عمومی شاخه خراسان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.